dagens härdsmälta

En kvinna med antydan till ukrainskt ursprung vandrar in på café 18.
Hon har andan i halsen och stressen glöder i hennes ögon, vars färg är lika dystert blågrå som dimman över Tjernobyl.

- HEI HEI! Har ni tjugho lahcmppor?!!??

Va? Va? Va? Va? Vafan? Vad är hon ute efter? Min hjärna, som så gärna vill vara förstående för främmande kulturer och deras eventuella språksvårigheter, går på högvarv. Vad menar kvinnotyget med "tjugho lahcmppor"?!

- Ursäkta vad sa du? måste jag slutligen fråga.

- Har ni shugo lachmppor? kvinnan ler, och tjernobylögonen vill så gärna bli förstådda.

- Tjugo lampor? Glödlampor eller? Njaa..

Snälla lilla kvinna, tänker jag. Varför skulle vi ha glödlampor till salu? Och vad ska du med tjugo stycken till?

- NEI NEI! Haha! Tjugo lappor! säger hon och viftar med en hundralapp.

Jag känner mig dum.
Dummare än ett Jehovavittne som knackar på sankte Pers dörr och inser att han aldrig varit hemma.

Varför i helvete skulle någon få för sig att köpa tjugo glödlampor på Stigs?
Är det bara för att hon är från Ukraina?
Betyder det att hon är dum, Linnea, är det så?

- JAHAAAA! Ja självklart! utbrister jag med sällan skådad, överspelad glädje. Du vill växla till tjugolappar..

Inte minst för min egen skull så är jag extra trevlig mot tjernobylkvinnan efter detta beklagliga missförstånd.
För jag är inte en sån där som har förutfattade meningar och drar förhastade slutsatser.

P.S.

Googlade på "ukraina" för att försäkra mig om att det inte stavades "urkraina" (heeh).

Följande sökträffar dök upp:




Det är väl så sanningen ser ut antar jag.
Sveriges största råvara och exportprodukt är timmer.
Ukrainas största råvara och exportprodukt är kvinnor.


....

D.S.


Kommentarer
Postat av: ozy

googlade du timmer också? haha

2009-10-23 @ 16:37:36
Postat av: sara

skulle ukraina o sverige gå ihop skulle den största exportprodukt blir:



bambambaaahaaa: FRUNTIMMER

2009-10-28 @ 13:27:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0